Λογοτεχνία & Σύγχρονη Ζωγραφική / Litterature & Contemporary Painting

2014-04-08 17:06

Λογοτεχνία & Σύγχρονη Ζωγραφική

 

Η λογοτεχνία έχει μεγάλη επίδραση στη ζωγραφική. Κυρίαρχο παράδειγμα αποτελεί ο γερμανικός ρομαντισμός, καλλιτεχνικό κίνημα στη φιλοσοφία, την τέχνη και τον πολιτισμό των γερμανόφωνων χωρών στα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα. Σημαντικοί εκπρόσωποι του ρομαντισμού στη γερμανική λογοτεχνία ήταν οι Σίλερ και Γκαίτε. Η γερμανική ρομαντική ζωγραφική μπόρεσε να εκφράσει οπτικά τα πρότυπα που πρέσβευαν η λογοτεχνία και η φιλοσοφία της εποχής, με τρανταχτά παραδείγματα τα έργα των μεγάλων ρομαντικών Γερμανών ζωγράφων Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ και Φίλιπ Ότο Ρούνγκε.

Οι σύγχρονοι Έλληνες ζωγράφοι, επιλέγουν να μεταφέρουν στον καμβά τον πλούτο της ελληνικής αλλά και της ξένης λογοτεχνίας, πηγαίνοντας τη ζωγραφική ένα βήμα παραπέρα.

 

Η ιστορία αγάπης "Δάφνις και Χλόη”που έγραψε ο Έλληνας συγγραφέας Λόγγος τον 3ο μ. Χ. αιώνα και που ενέπνευσε ζωγράφους όπως ο Ζεράρ και ο Μαρκ Σαγκάλ, γλύπτες όπως ο Κορτό και που έγινε χορογραφική συμφωνία από τον Μωρίς Ραβέλ, περνάει στον καμβά της Ελένης Παυλοπούλου για να μας μεταφέρει μια εκλεπτυσμένη περιγραφή του έρωτα και της φύσης και την εξιδανίκευσή τους.

 

Ζωγραφίζοντας την "Αναφορά στον Βιζυηνό", η Σοφία Δατσερη, δίνει την ατμόσφαιρα των κειμένων ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ελληνικής λογοτεχνίας: οι παραδόσεις και τα βιώματα της λαϊκής ζωής στην ιδιαίτερη πατρίδα του που διοχετεύεται στα διηγήματά του μεταφέρονται στον καμβά της με έντονα χρώματα και έμφαση στην παραδοσιακή φορεσιά. Το συγκεκριμένο έργο αναφέρεται στο βιβλίο «Το μόνο της ζωής του ταξίδιο» όπου ο ήρωας ήθελε να ταξιδέψει αλλά δεν τα κατάφερε ποτέ. Η ζωγράφος λοιπόν τον “βάζει” να φεύγει επιτέλους πάνω στο άλογο του. Η ίδια λέει: «η λογοτεχνία μου δίνει έτοιμη μία μυθοπλασία την οποία αποδίδω ζωγραφικά. Πολλές φορές όμως μου αρέσει να συνεχίζω την ιστορία από το σημείο που την άφησε ο συγγραφέας".

 

Το έργο Burden του Γιώργου Καρακάσογλου, πλούσιο σε ανεκδοτολογικά στοιχεία και συμβολισμούς, είναι εμπνευσμένο από το έργο του Γερμανού φιλόσοφου Νίτσε «Τάδε έφη Ζαρατούστρα». Ο ζωγράφος περιγράφει με τον δικό του τρόπο τις προσπάθειες του Πνεύματος να μεταμορφωθεί από καμήλα, σε λιοντάρι και τέλος σε παιδί, θέλοντας να μιλήσει για την αναζήτηση των δικών μας προσωπικών αξιών

 

Ο Γιώργος Καβούνης, επηρεασμένος κι αυτός από τη φιλοσοφία του Νίτσε, αλλά και από συγγραφείς όπως ο Παπαδιαμάντης, ο Ουναμούνο, ο Ντοστογιέφσκι, ο Αποστολίδης, και ο Κούντερα, μεταφέρει την κοσμοθεωρία τους και την ατμόσφαιρά τους στα έργα του. Ο "αιώνιος σύζυγος"αναφέρεται στο διήγημα του Ντοστογιέφσκι το οποίο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1870.

 

Η λογοτεχνία αιώνων εμπνέει λοιπόν και σήμερα τους σύγχρονους Έλληνες δημιουργούς που αφήνοντας τη φαντασία τους ελεύθερη αποδίδουν κάθε φορά με τον δικό τους τρόπο ένα λογοτεχνικό ή φιλοσοφικό κείμενο μιλώντας στο θεατή για αξίες που αντέχουν στο χρόνο. Οι δύο διαφορετικές εκφράσεις του ψυχικού κόσμου των δημιουργών ενώνονται συνθέτοντας ένα νέο αυτόνομο έργο που δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με τη φύση, τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά της λογοτεχνίας.

 

Ήρα Παπαποστόλου

 

 

 

Στη φωτογραφία το έργο Burden του Γιώργου Καρακάσογλου. 

 

Ήρα Παπαποστόλου

Κριτικός & Ιστορικός Τέχνης