Η σύγχρονη Κόρη των Αθηνών

2010-05-04 22:39

Η σύγχρονη Κόρη των Αθηνών

Η Γεωργία Σαγρή έχει ασχοληθεί με τις έννοιες χώρο και αστικό περιβάλλον. Με την περφόρμανς της Μέσα στη Βιτρίνα, το Μάιο του 2001, σχολιάζει ουσιαστικά - μέσω του πολύ ειδικού χώρου της βιτρίνας, που δεν είναι ούτε ιδιωτικός ούτε δημόσιος - τις καταναλωτικές αστικές μας πρακτικές και την ειδική κοινωνική σχέση που αυτές προκαλούν: η επκοινωνία ανάμεσα στους κατοίκους μιας πόλης γίνεται μέσω της αναγνώρισης του ίδιου πλαστού κώδικα αξιών. Η καλλιτέχνιδα ασκεί κριτική σε αυτό το σύστημα πολιτισμικής αφομοίωσης που συναντάμε ανά πάσα στιγμή σε όλο το αστικό περιβάλλον : στο δρόμο, στους διαδρόμους του μετρό, στους τοίχους, στα διαφημιστικά πανό και τις φωτεινές επιγραφές. Ένας παραλληλισμός της εικόνας της Σαγρή με το έργο της Αγλαϊας Παπά των αρχών του προηγούμενου αιώνα Κόρη στο παράθυρο καθώς και με τις διάφορες εκδοχές της πολύ συμβολικής Κόρης των Αθηνών που έχουν δώσει ο 19ος και 20ος αιώνας, μετατρέπει την καλλιτέχνιδα σε ένα ολοζώντανο γλυπτό. Η σύγχρονη Κόρη των Αθηνών, που έχει κάνει τέχνη την ίδια τη ζωή (!) μετατρέπεται και αυτή με τη σειρά της σε ένα γνώριμο για τον πολίτη-καταναλωτή εμπορικό προϊόν και εγκλωβίζεται πίσω από τον ίδιο κώδικα αναγνώρισης προϊόντων τον οποίο έχει τη νοημοσύνη να γνωρίζει και να κατακρίνει. Θα είναι άραγε ικανή να τον χρησιμοποιήσει με τέτοιο τρόπο ώστε να αντιστρέψει τους επιβεβλημένους κανόνες-κώδικες της σύγχρονης μορφής αστικής επικοινωνίας στους οποίους εναντιώνεται; Ή θα παραμείνει μια ακόμα εικόνα που απλά μεταφέρει την ατμόσφαιρα αποξένωσης της αντίστοιχης σύγχρονης εποχής, κρυμμένη πίσω από τη βιτρίνα που η ίδια έφτιαξε;

Ήρα Παπαποστόλου, Γενάρης 2010