Αυτοδίδακτος ; Έξω!

2014-05-20 10:07

Αυτοδίδακτος ; Έξω!

Πολλές γκαλερί στην Ελλάδα δεν δέχονται τους καλλιτέχνες αν δεν έχουν βγει από τη Σχολή Καλών Τεχνών και μάλιστα από συγκεκριμένο εργαστήριο συγκεκριμένου καθηγητή. Ξεχνάνε πως οι αυτοδίδακτοι ζωγράφοι πολλές φορές αποδεικνύονται καλύτεροι από αυτούς που έχουν άμεση σχέση με τους καλλτεχνικούς κύκλους, με κύριο παράδειγμα στην Ελλάδα το ζωγράφο Θεόφιλο, τον σημαντικότερο Έλληνα ναϊφ ζωγράφο. Ξεχνάνε την “τέχνη του περιθωρίου” που περιγράφει καλλιτεχνικά έργα που δημιουργούνται έξω από τα όρια της γνωστής τέχνης, ένα καλλιτεχνικό είδος που ήρθε στην επιφάνεια από τον Γάλλο ζωγράφο και γλύπτη Jean Dubuffet ο οποίος το περιέγραψε με τον όρο Art Brut ( Ωμή Τέχνη) και είχε να κάνει κυρίως με τα έργα των έγκλειστων σε ψυχιατρικά ιδρύματα. Ξεχνάνε τη λαϊκή τέχνη και την απλοϊκή τέχνη (ναϊφ). Ξεχνάνε ότι αν αποφασίσεις σε μεγαλύτερη ηλικία να αρχίσεις να ζωγραφίζεις είσαι και πιο συνειδητοποιημένος σε αυτό που κάνεις.

Πολλοί καλλιτέχνες στην Ελλάδα είναι αυτοδίδακτοι. Με σπουδές στα Οικονομικά, στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, στην Αρχιτεκτονκή ή στη Διαφήμιση, στο Τραγούδι ή την Όπερα, αποφάσισαν κάποια στιγμή ότι τελικά αυτό για το οποίο είναι φτιαγμένοι είναι η Ζωγραφική. Άλλοι πήγαν σε Σχολές του Εξωτερικού για να διδαχτούν τα βασικά, άλλοι μαθήτευσαν κοντά σε ζωγράφους και άλλοι απλά άκουσαν τη δική τους εσωτερική φωνή και ζωγράφισαν. 

Η γνώμη μου είναι να μην κλείνουμε τις πόρτες σε τέτοιους ανθρώπους. Εξάλλου πόσοι από εμάς δεν αργήσαμε να βρούμε το δρόμο μας - όποιος κι αν ήταν αυτός; Γιατί να μην τους δίνουμε τις ευκαιρίες που τους αξίζουν; Η εμπειρία τους πολλές φορές αποδεικνύεται ανώτερη της τεχνικής τους κατάρτισης.

 

Ήρα Παπαποστόλου